Wie kan zich inschrijven? 

De enige voorwaarde is dat je in Lier of  Koningshooikt woont. Ieder gezinslid moet zich apart inschrijven. Er zijn geen inkomensvoorwaarden om je in te schrijven.

Hoe schrijf ik mij in?

Breng mee:
identiteitskaart
2 ziekenfondsklevertjes per gezinslid

Voor kinderen jonger dan 14 jaar tekent één van de ouders. Jongeren vanaf 14 jaar mogen zelf inschrijven. Kinderen van gescheiden ouders kunnen ingeschreven worden als ze op het ziekenfondsboekje staan van de ouder die hen inschrijft. Beide ouders moeten akkoord gaan.

Hoe maak ik een afspraak?

Vanaf 8.30u is het onthaal open. Je kan ter plaatse komen, of telefoneren. Van 12:30 tot 13:00 zijn wij in lunchpauze. Enkel voor dringende medische noodgevallen zijn wij dan bereikbaar.

Voor een afspraak de dag zelf contacteer je het onthaal, liefst vóór 11u ’s morgens, tel.nr. 03/298 29 20.

Krijg ik altijd dezelfde huisarts?

In het wijkgezondheidscentrum werken verschillende huisartsen. Zij werken met één medisch dossier en zijn allen op de hoogte van je gezondheidstoestand.

Als je een afspraak maakt, kies je zelf bij welke huisarts. Voor dringende consultaties de dag zelf kan je terecht bij de arts die aanwezig is in het wijkgezondheidscentrum.

Kan ik een huisbezoek aanvragen?

Als het mogelijk is kom je altijd zelf naar het wijkgezondheidscentrum.De zorgverstrekker komt enkel aan huis als je erg ziek bent en je je niet kan verplaatsen.

Krijg ik geld terug van het ziekenfonds als ik bij een andere huisarts of verpleegkundige langsga?

Als je tijdens de openingsuren van het centrum naar een andere huisarts of verpleegkundige gaat, betaalt de mutualiteit je deze consultatie niet terug. Ook het wijkgezondheidscentrum betaalt deze consultatie niet terug.

Het is nacht / weekend. Wat als ik dringend een huisarts nodig heb?

Als je in het weekend of in de week na 19u dringend een huisarts nodig hebt, contacteer dan de wachtdienst op het nummer 1733.

Je betaalt deze dokter. Breng nadien het prestatiebriefje van de huisarts van wacht binnen bij het onthaal. De kosten van je consultatie tijdens de wachtdienst betaalt het wijkgezondheidscentrum terug aan RIZIV-tarieven (het remgeld betaal je zelf). 

Ik was opgenomen in het ziekenhuis. Wat als ik nazorg nodig heb?

Zeg in het ziekenhuis dat je ingeschreven bent in het wijkgezondheidscentrum. De verpleegkundige nazorg wordt via het wijkgezondheidscentrum georganiseerd.

Wat als ik naar een specialist moet?

Je overleg dit best met de huisarts. De huisarts geeft je een verwijsbrief. De consultatie bij de specialist betaal je zelf . Voor de terugbetaling kan je terecht bij je ziekenfonds.

Is alles gratis?

De inschrijving en de raadplegingen bij de huisartsen, verpleegkundigen, de psycholoog en maatschappelijk werker kosten je niets.

Is medicatie ook gratis?

Neen. De huisartsen zullen zoveel mogelijk rekening houden met de kosten van geneesmiddelen. Ze zullen zoveel mogelijk generische geneesmiddelen voorschrijven die dezelfde werking hebben.

Ik verhuis. Wat moet ik doen?

Blijf je wonen in Lier / Koningshooikt? Geef gewoon je nieuw adres door aan het onthaal.

Verhuis je buiten ons werkgebied? Dan moet je je uitschrijven. Verwittig het onthaal zodra je weet dat je buiten Lier gaat wonen. Zo kan je samen je uitschrijving regelen.

Kan ik mij uitschrijven?

Als je een andere huisarts wil, kan je je uitschrijven door een formulier in te vullen aan het onthaal. Het wijkgezondheidscentrum bezorgt dit aan je ziekenfonds.  Je inschrijving stopt dan bij aanvang van de volgende maand. Bv. Je ondertekent de uitschrijvingspapieren op 10 oktober, je bent dan uitgeschreven vanaf 1 november.

Kan ik de huisarts telefonisch bereiken?

Wil u de uitslag van een onderzoek kennen of bespreken? U kan steeds met één van onze huisartsen bellen, elke werkdag (behalve donderdag) tussen 13u en 13u30 zijn ze telefonisch bereikbaar.

Kan ik voorschriften voor medicatie aanvragen?

 Wanneer u een voorschrift nodig heeft voor chronische medicatie, kan u dit via telefoon of rechtstreeks aan het onthaal vragen.  De dokter zal het voorschrift voor u maken tegen de volgende werkdag. Als u bijvoorbeeld op maandagmiddag belt, kan u vanaf dinsdag met uw ID kaart naar de apotheek. Zorg er dus voor dat u steeds op tijd een seintje geeft als uw medicatie bijna op is. Verslavende medicatie zoals pijnmedicatie en slaapmedicatie schrijven we enkel voor als u op raadpleging komt.